Для ліцеїстів ІV курсу: Гранди іспанського живопису
Іспанія - країна з багатовіковою історією. Найбільш стародавні пам'ятники культури на території Іспанії відносяться до епохи палеоліту. Це наскальні малюнки на стінах печери Альтаміра. Від архітектури іберів (стародавні племена, що населяли Піренейський півострів в I тисячолітті до нашої ери) залишилися руїни велетенських кам'яних стін в Таррагоні.
Про римлян в Іспанії нагадують головним чином цивільні споруди - водопроводи, мости, акведуки, амфітеатри, арки. Чудово зберігся один з римських мостів - Алькантара на річці Тахо. Міст має шість арок і посередині тріумфальна арка. Величні руїни римських амфітеатрів в Меріде і Сагунто на 6000 глядачів і арки в Медісанелі і Барі, побудовані в 107-102 роках до нашої ери.
Великий вплив на розвиток середньовічного іспанського мистецтва і архітектури зробили араби. Світову популярність здобули палац-фортеця Альгамбра в Гранаді, мечеть в Кордові, мінарет Ла Хиральда в Севільї.
Альгамбра (арабський "червоний"), палац-фортеця XIII століття, - диво мусульманської архітектури. Залежно від освітлення його стіни і башти протягом дня змінюють колір. Особливо красивий дворик Левів, оточений колонами з білого мармуру. Посередині дворика - фонтан. Його величезна мармурова чаша спирається на 12 левів. У палаці декілька прекрасних залів: зал Послів з величезним куполом з кедрового дерева, Королівський зал із золотими мереживними арками у вигляді сталактитів, зал Секретів з дивовижними акустичними ефектами.
Мечеть-собор в Кордові (VIII-X століття) - найбільша після знаменитої Кааби в Мецці мечеть світу. Її 19 нефів з 32 арками займають значну площу (175x140 м). Подвійний пам'ятник - мечеть і собор - свідчить про спробу християнської держави позбавитися навіть від натяку на мусульманський вплив. У 1236 році, після узяття міста християнами і втечі мусульман до Північної Африки, король Фердинанд III наказав перетворити її на християнський храм. Було закрито 19 дверей, що виходять в двір, уздовж внутрішніх стін будівлі побудували капели, мінарет перетворили на дзвіницю.
Ла-хиральда - колишній мінарет мечеті, побудований арабами в XII столітті. Мечеть не збереглася, а мінарет був перетворений на дзвіницю собору. Це найвідоміший в Севілье пам'ятник. Його силует відрізняється дивовижною витонченістю. Якщо піднятися на дзвіницю, на висоту 97 м, то звідти відкривається прекрасний вид на місто.
Готичний собор у Сеговії
З другої половини XV ст. Іспанія вже була єдиним державою; на початку XVI ст. це абсолютистское держава досягла найвищого політичного і економічного могутності в Європі. Триваюче завоювання Нового Світу, відкриття нових торгових шляхів перетворили Іспанію в найсильнішу морську державу, що володіє гігантськими колоніями. Колосальні багатства були сконцентровані в руках земельної аристократії, двору і церкви, могутньої в Іспанії, як ні в жодному іншому європейському державі. Однак реакційна внутрішня і зовнішня політика іспанських королів, руйнівні війни, постійні релігійні переслідування, слабкість буржуазії привели Іспанію до втрати своєї могутності вже до кінця XVI ст.
Розквіт іспанської культури: літератури і театру (освячених іменами Сервантеса і Лопе де Вега), а потім живопису - не збігся з періодом найвищого економічного і політичного могутності Іспанії та настав дещо пізніше. «Золотим віком» іспанського живопису XVII є століття, а точніше - 80-ті роки XVI - 80-ті роки XVII століття.
Для іспанського мистецтва було характерно переважання традицій не класичних, а середньовічних, готичних. Роль мавританського мистецтва у зв'язку з багатовіковим пануванням арабів в Іспанії безсумнівна для всього іспанського мистецтва
Домашнє завдання: охарактеризувати одну з картин Сальвадора Далі (на вибір)
Коментарі
Дописати коментар