Для ліцеїстів ІІІ курсу (10 клас): Тема. Музична культура східних слов'ян, античних міст Північного Причорномор'я. Первісні музичні інструменти.

Музична культура східних слов'ян
Давні слов’яни вшановували пращурів та поклонялись язичницьким богам. Поклоніння здійснювали в храмах і капищах з ідолами. Релігійні обряди на честь Перуна (бога грому й блискавки), Стрибога (бога вітрів), Ярила (бога сонця), Лади (богині кохання) супроводжувались співами, ритуальними танцями, грою на музичних інструментах і завершувались спільним застіллям. Слов’яни вшановували не лише язичницьких богів, але й місця, де вони живуть: ліси, гори, річки та озера. За припущеннями дослідників, пісенна й інструментальна творчість того часу розвивалися у тісному взаємозв’язку. Імовірно, що саме обрядовий спів сприяв виникненню музичних інструментів із встановленням їхнього музичного строю, оскільки храмові пісні-молитви виконувались із музичним супроводом. Пісенну творчість давніх слов’ян поділяють на календарно-обрядову та родинно-обрядову.
Відтворення слов'янської музики етнографічним гуртом «Лада» Календарно-обрядові пісні нерозривно пов’язані з порами року, відповідними звичаями і землеробством. Жанрами календарної музичної творчості є веснянки, гаївки, русальні, купальські та жниварські пісні, колядки і щедрівки. Виконання цих пісень часто супроводжувалося театралізованими обрядовими діями, хороводами. Оскільки вони були ритуальними, то мали закличний, піднесений характер. Родинно-обрядові пісні супроводжували знаменні події в житті людини (народження, весілля, похорон тощо) та відображали особистісні взаємини між членами родини, громади. До жанрів цієї музичної творчості відносять весільні пісні, колискові, плачі, голосіння. За характером виконання родинно-обрядові пісні були урочистими, веселими (весільні), ліричними (колискові) або жалобними (плачі), вони художньо втілювали особисті почуття та емоційні стани людини в різних життєвих ситуаціях. Найвідомішими серед музичних інструментів були гусла, сопілка, гудок, бубон, дзвіночок, ріжок, барабан (било). Цікаво, що ударні інструменти використовували не лише під час обрядових дійств та ігрищ, а ще й у військовій справі та на полюванні як ритмічний супровід.
Домашнє завдання: підібрати 5 прикладів дитячого фольклору та записати їх у зошит (колискові, скоромовки, лічилки, забавлянки, примовки, утішки, заклички, звуконаслідування тощо).

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Для ліцеїстів ІІІ курсу (10 клас): Тема 10. Мистецтво козацької доби. Стиль бароко в українському мистецтві

Для ліцеїстів ІІІ курсу. Тема 26. Образотворче мистецтво України ХХ - поч.ХХІ ст.

Для ліцеїстів ІV курсу: Тема "Сучасне мистецтво Латинської Америки"